[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Początek dopóty nie był możliwy, dopóki teren opanowany
byÅ‚ przez sensualizm, albo lepiej, przez psychologizm da­
nych, przez psychologiÄ™ tabula rasa. Dopiero gdy Brentano
Kryzys europejskiego człowieczeństwa... 49
zaczął domagać się psychologii jako nauki o przeżyciach
intencjonalnych, pojawiÅ‚ siÄ™ impuls, który mógÅ‚ poprowa­
dzić dalej, jakkolwiek sam Brentano nie przezwyciężył
jeszcze obiektywizmu i psychologicznego naturalizmu.
Wypracowanie rzeczywistej metody uchwytywania podsta­
wowej istoty ducha w jego intencjonalnoÅ›ciach i konsek­
wentnego rozbudowywania w nieskoÅ„czoność analizy du­
cha doprowadziło do transcendentalnej fenomenologii.
Przezwycięża ona obiektywizm naturalistyczny i w ogóle
każdy obiektywizm w jedyny możliwy sposób, a mianowi­
cie przez to, że filozofujący punktem wyjścia czyni swe Ja,
rozpatrywane wyłącznie w jego funkcji uznawania tego
wszystkiego, co ma dlań moc obowiązującą, i poddaje to
czysto teoretycznej obserwacji. W tym nastawieniu udało
się zbudować absolutnie samodzielną naukę o duchu w
formie konsekwentnego samozrozumienia i zrozumienia
świata jako dokonania duchowego. Duch nie jest tutaj
duchem w przyrodzie albo obok niej, lecz to przyroda
sama przeniesiona zostaje do sfery ducha. Także Ja nie
jest już teraz izolowaną rzeczą obok innych podobnych
rzeczy w danym z góry Å›wiecie; w ogóle traktowane powa­
żnie zewnętrzne istnienie obok siebie podmiotowych osób
ustępuje na rzecz wewnętrznego splecenia i wzajemnego
bycia dla siebie.
O tym wszystkim nie sposób tu mówić, żaden wykład
tego nie wyczerpie. Mam nadzieję, że pokazałem, iż nie
odnawiam tu starego racjonalizmu, bÄ™dÄ…cego niedorzecz­
nym naturalizmem, w ogóle niezdolnym do uchwycenia
najżywiej nas obchodzących problemów ducha. Ratio, o
której teraz jest mowa, nie jest niczym innym jak rzeczy­
wiście uniwersalnym i rzeczywiście radykalnym samozro-
zumieniem ducha w formie uniwersalnej, odpowiedzialnej
nauki, uprawianej w zupełnie nowym modus naukowości,
w którym jest miejsce dla wszelkich dających się pomyśleć
pytań, pytań o byt i pytań o normę, pytań o tak zwaną
50 Edmund Husserl
egzystencjÄ™. Jestem przekonany, że intencjonalna fenome­
nologia po raz pierwszy uczyniła ducha jako takiego polem
systematycznego doÅ›wiadczenia i nauki, a przez to spowo­
dowaÅ‚a caÅ‚kowite przestawienie zadania poznania. Uni­
wersalność ducha absolutnego obejmuje wszelki byt w ab­
solutnej historyczności, do której przyroda włącza się jako
dzieło ducha. Dopiero intencjonalna, i to transcendentalna
fenomenologia przyniosÅ‚a Å›wiatÅ‚o  dziÄ™ki swemu pun­
ktowi wyjścia i dzięki swym metodom. Dopiero dzięki niej
można zrozumieć, i to w najgłębszych podstawach, czym
jest naturalistyczny obiektywizm, a w szczególności to, że
psychologia, właśnie z powodu swego naturalizmu, w ogóle
nie mogła napotkać problemu sprawczości  radykalnego
i właściwego problemu życia duchowego.
III
Podsumujmy teraz nasze wywody: dokumentujÄ…cy siÄ™
w niezliczonych symptomach rozkÅ‚adu życia  kryzys euro­
pejskiego sposobu istnienia , o którym tak powszechnie
siÄ™ dziÅ› rozprawia, nie jest wcale ciemnym zrzÄ…dzeniem
losu, nie jest nieprzeniknionym fatum, lecz staje siÄ™ zrozu­
miały i przejrzysty na tle dającej się filozoficznie odsłonić
t el eol ogi i dzi ej ów Europy. ZaÅ‚ożeniem tego zro­
zumienia jest jednak to, że najpierw uchwycony zostanie
fenomen  Europa w swym centralnym rdzeniu istotnoÅ›­
ciowym. By pojąć całe zwyrodnienie obecnego  kryzysu ,
trzeba byÅ‚o wypracować poj Ä™ci e  Europa jako hi­
storyczną t el eol ogi ę ni eskończonych celów
rozumu, trzeba było pokazać, jak europejski  świat
narodził się z idei rozumu, tzn. z ducha filozofii. Można
było wtedy wyraznie zobaczyć  kryzys jako pozor ne
fiasko racj onal i zmu. Podstawy tego niepowodzenia
racjonalnej kultury nie leżą jednak  jak powiedziano -
Kryzys europejskiego człowieczeństwa... 51
w istocie samego racjonalizmu, lecz tylko w jego uze­
wnÄ™trznieniu, w uwikÅ‚aniu siÄ™ w  naturalizm i  obiekty­
wizm .
IstniejÄ… tylko dwa wyjÅ›cia z kryzysu europejskiego spo­
sobu istnienia: upadek Europy przez wyobcowanie ze [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lastella.htw.pl