[ Pobierz całość w formacie PDF ]
6
ibid., s. 136n. 110
7
ibid.,s. 155.
- 74 -
8
Reforma systemu edukacji. Projekt, Warszawa 1998, s. 7.
9
ibid., s. 114. 114
10
Ministerstwo Edukacji Narodowej o reformie programowej. II etap edukacyjny. Kszta cenie
blokowe, Warszawa 1989, s. 26.
11
Ministerstwo Edukacji Narodowej o reformie programowej. III etap edukacyjny. Kszta cenie
blokowe, Warszawa 1989, s. 26.
- 75 -
GLOBALIZM NOW RELIGI ?
Pocz tek trzeciego tysi clecia chrze cija stwa jest okazj do refleksji nie tylko nad chrze cija stwem, ale
równie nad najgro niejszym niebezpiecze stwem, jakie obecnie zawis o nad chrze cija stwem i nad
wiatem. Tym zagro eniem jest globalizm.
Poj cie globalizmu jest kolejnym z serii s ów posiadaj cych charakter wybitnie ideologiczny. Nale
do nich: komunizm, socjalizm, liberalizm, modernizm, postmodernizm. Ostatnim z serii jest w nie:
GLOBALIZM1.
Zazwyczaj gdy mowa o globalizmie zwraca si uwag przede wszystkim na aspekt polityczny i
ekonomiczny. Mówi si wi c, e ustanowiony zostanie jeden wiatowy rz d, który zabezpieczy
pokój na wiecie i jeden wiatowy rynek, który zapewni wszystkim dostatek i dobrobyt. Jednym
owem, globalizm to wielka szansa dla ludzko ci, nios ca pokój i dobrobyt.
Gdy jednak przygl damy si bli ej temu zjawisku, to zaczynamy dostrzega wiele nowych aspektów i
wiele nowych szczegó ów. Fasada ka dej ideologii brzmi optymistycznie i dobrodusznie, wiadomo
bowiem, e malum numquam amatur nisi sub ratione boni ( w. Tomasz z Akwinu, S. Th.\ co w
lu nym przek adzie mo na odda tak: z o zawsze uwodzi pod pozorami dobra. Taka humanitarna
tarcza toruje drog globalizmowi, dzi ki czemu globalizm z coraz wi ksz nieust pliwo ci przenika
do wszystkich dziedzin ycia spo ecznego: do mediów, do edukacji, do nauki, do obyczajowo ci, do
sztuki. Przenika g adko, ale i bezwzgl dnie.
Co sk ada si na tak niezwyk y post p globalizmu? Wydaje si , e decyduje o tym kilka elementów.
Przede wszystkim utorowane zosta y drogi dzia ania. Do nich nale media, które dzi ki technice
(komunikacja satelitarna, Internet) umo liwiaj szybki kontakt i szybkie oddzia ywanie w skali globalnej.
Umo liwione to jest równie przez funkcjonowanie organizacji i instytucji o charakterze ju nie tylko
mi dzynarodowym, ale ponadnarodowym, czyli po prostu wiatowym. W gr wchodz tu przede
wszystkim organizacje polityczne (np. ONZ zjej agendami: UNESCO, UNCTAD, UNICEF, UNRA,
WHO), organizacje ekonomiczne (WTO) lub finansowe (Bank wiatowy) oraz szereg innych
organizacji ponadnarodowych o charakterze mniej lub bardziej oficjalnym (np. Klub Rzymski, Rada
Stosunków Zagranicznych, Bilderberg etc.)2. A wreszcie od strony politycznej koniec zimnej wojny i
upadek ZSRS i ca ego obozu komunistycznego, dzi ki czemu kraje te stan y otworem dla wp ywu
globalistów. Globali-styczne organizacje ponadnarodowe sytuuj si coraz bardziej ponad
suwerennymi pa stwami i ich demokratycznie wybranymi rz dami, oddzia uj c odgórnie na kierunek
ycia spo eczno-politycznego. Ludzie wybieraj swoich przedstawicieli do parlamentu, parlament wy-
ania z siebie rz d, a rz d nie realizuje ani programu spo ecze stwa, ani parlamentu, ale wytyczne,
które przychodz z organizacj i ponadnarodowych. Oblicza si , e rz dy poszczególnych pa stw
- 76 -
utraci y na rzecz organizacji ponadnarodowych ok. 40% wp ywu na w asne pa stwo. Innym
niepokoj cym zjawiskiem jest fakt, e w wielu krajach (np. w Polsce) konstytucja gwarantuje
nieponoszenie odpowiedzialno ci pos ów przed wyborcami, pose szuka poparcia wyborców przed
wyborami, ale po wyborach ju ich nie reprezentuje, lecz najcz ciej partyjne lub oligarchiczne
interesy. W ten sposób demokracja staje si fikcj , jest fasad potrzebn do globalnej manipulacji
owami, bez których spo ecze stwa, jak na razie, nie mog si obej . Za t fasad natomiast kryje
si pewna cywilizacyjna wizja, której nie mo na zbagatelizowa .
Powstaje pytanie: czy zwornikiem tej wizji jest tylko polityka lub tylko ekonomia? Czy mo e co
bszego, jak na przyk ad ideologia? A mo e religia? Mo e globalizm jest zwi zany z religi , która
wp ywa na now koncepcj wiata, cz owieka, rodziny, spo ecze stwa i Boga? A to z kolei rzutuje na
swoiste podej cie do polityki, ekonomii, edukacji, mediów etc. Spróbujmy wobec tego spojrze na
globalizm z perspektywy religijnej.
Religi , która nadaje ca y rozp d globalizmowi, jest NEW AGE. Celem New Age jest zbudowanie
raju na ziemi. W New Age nie ma miejsca na transcendencj osobow cz owieka i na zwi zanie
sensu ycia cz owieka z transcendentnym, osobowo poj tym Bogiem. Dla New Age globalizm jako
ideologia istotnie ukierunkowana na opanowanie ca ego wiata (na co wskazuje cho by nazwa
globalizm"), jest najlepszym polityczno-ideologicznym prze eniem, które zaopatrzone w media,
edukacj i ekonomi rodki globalnego oddzia ywania - mo e realizowa krok po kroku swoje cele.
Korzenie New Age si gaj z jednej strony redniowiecznych herezji, z drugiej za g boko zanurzone
w religiach i mitologiach orientalnych. Poj cie Nowej Ery, Nowej Epoki, Nowego Wieku zwi zane
jest z herezj Joachima z Fiore (1135-1215), który podzieli dzieje na 3 epoki: epoka Ojca, epoka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]