[ Pobierz całość w formacie PDF ]
rządzenia) na polecenie kierownika komórki organizacyjnej, w której policjant pełni służbę. O wyda-
nym poleceniu kierownik zawiadamia przełożonego właściwego w sprawach osobowych.
Jako użytkownik portalu Serwis RB:
" będziesz mógł zadawać pytania ekspertom i otrzymasz indywidualną, fachową
odpowiedz,
" zyskasz błyskawiczny dostęp do codziennie aktualizowanej bazy porad i wskazówek,
" będziesz zawsze na bieżąco ze zmianami w prawie,
" będziesz mógł korzystać z bazy narzędzi dla księgowych jsfp,
" będziesz mógł korzystać z kalendarza księgowego sfery budżetowej i przydatnych
baz adresowych oraz otrzymywać serwis emailowy.
Zyskaj pewność podejmowanych decyzji, dzięki znajomości przepisów i ich interpretacji!
Sprawdz: www.SerwisRB.pl
www.SerwisRB.pl
15
NADGODZINY PRACOWNIKÓW SEKTORA PUBLICZNEGO
SPRAWDy, JAK JE POPRAWNIE ROZLICZY
Rekompensowanie służby ponadwymiarowej
Rekompensowanie służby ponadwymiarowej czasem wolnym odbywa się w sposób następujący:
" każde 8 godzin przekraczające normę jest równoważne 1 dniowi wolnemu;
" w zamian za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby policjant otrzymuje dzień wolny w innym
dniu tygodnia;
" na wniosek policjanta czas wolny może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym
urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.
Czas wolny w zamian za służbę pełnioną poza rozkładem czasu służby policjant jest obowiązany wy-
korzystać do dnia zwolnienia ze służby, a przełożony właściwy w sprawach osobowych ma obowiązek
mu to zapewnić (§ 9 ust. 5 rozporzÄ…dzenia). Rekompensata pieniężna przysÅ‚uguje zasadniczo poli-
cjantom, którzy pełnią ponadwymiarową służbę, w komendach powiatowych (miejskich) i komisa-
riatach, realizując zadania z zakresu służby prewencyjnej, na które przekazują środki właściwe samo-
rządy powiatowe, miejskie lub gminne. Rekompensata pieniężna przysługuje policjantowi za każdą
pełną godzinę służby ponadnormatywnej. Stawkę godzinową rekompensaty ustala się, dzieląc łączną
kwotę środków finansowych przewidzianych na rekompensaty przez łączną liczbę godzin służby, do
pełnienia której zobowiązuje porozumienie między komendantem policji a samorządem. Stawka godzi-
nowa może być też określona w samym porozumieniu w inny sposób. Rekompensata ta nie należy
się jednak policjantom, którzy mają prawo do dodatku funkcyjnego. W takim wypadku za ponadnor-
matywną służbę mogą oni otrzymać tylko czas wolny.
Straż pożarna
Strażacy Państwowej Straży Pożarnej (PSP) pełnią służbę również w dwóch systemach: zmianowym
i codziennym, zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożar-
nej (Dz.U. z 2009 r. nr 12, poz. 68).
System zmianowy obowiązuje na stanowiskach na których wykonywanie zadań wymaga zachowa-
nia ciągłości służby. System codzienny obowiązuje na wszystkich pozostałych stanowiskach.
System codzienny przewiduje wykonywanie zadań służbowych po 8 godzin dziennie od poniedziałku
do piÄ…tku.
System zmianowy oznacza wykonywanie zadań służbowych i pełnienie dyżurów przez maksymalnie
24 godziny. Po okresie służby i dyżuru strażakowi przysługuje równoważny 24-godzinny odpoczynek
(czas wolny od służby).
Generalna norma czasu pracy dla wszystkich stanowisk w PSP określona jest w art. 35 ust. 1 ustawy
o PSP, zgodnie z którym czas służby strażaka nie może przekraczać przeciętnie 40 godzin tygodniowo
w przyjętym okresie rozliczeniowym, nieprzekraczającym 6 miesięcy.
Ustawa o PSP przewiduje następujące przypadki przedłużenia służby ponad powyższą normę:
a) zwykłe przedłużenie, w sytuacji jeżeli jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia ciągłości
służby, w takim wypadku może zostać okres służby przedłużony do 48 godz. tygodniowo w 6-mie-
sięcznym okresie rozliczeniowym;
b) w przypadku wprowadzenia podwyższonej gotowości operacyjnej w PSP, przedłużenie to może
przekraczać 48 godz. tygodniowo, nie ma tu górnej granicy przedłużenia.
W razie przedłużenia w sytuacji podwyższonej gotowości operacyjnej, w zamian za czas służby stra-
żakowi przysługuje czas wolny od służby w tym samym wymiarze.
www.SerwisRB.pl
16
NADGODZINY PRACOWNIKÓW SEKTORA PUBLICZNEGO
[ Pobierz całość w formacie PDF ]