[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Rys. 18. Przebieg zmian prądu akumulatora
podczas realizacji zadanego cyklu jazdy
W ramach badań przeprowadzono symulacje
współpracy omawianych zasobników energii
Zeszyty Problemowe Maszyny Elektryczne Nr 90/2011
150
stałego rozdziału mocy pomiędzy zasobniki
energii elektrycznej oraz równowagi począ-
tkowego i końcowego stanu naładowania za-
sobników. Początkowy stan naładowania za-
sobników k = 0,7.
5. Podsumowanie
Przyjęte struktury modeli akumulatora i super-
kondensatora posłu\yły do budowy modelu
symulacyjnego napędu hybrydowego o struktu-
Rys. 19. Przebieg zmian napięcia akumulatora
rze szeregowej dla pojazdu miejskiego oraz
podczas realizacji zadanego cyklu jazdy
umo\liwiły przeprowadzenie badań symulacyj-
nych przejazdu zadanego profilu prędkości
metodą tzw. quasi-statyczną. Modele te po-
wstały na podstawie przeprowadzonych badań
laboratoryjnych rzeczywistych modułów ogniw
akumulatorów niklowo-wodorkowych oraz su-
perkondensatorów.
Literatura
[1]. Szumanowski A.: Teoria samochodu.
Akumulacja energii w pojazdach WKA, Warszawa
1984.
Rys. 20. Przebieg zmian stopnia naładowania
[2]. Kolmanovsky I., van Nieuwstadt M., Sun J.:
akumulatora podczas symulacji przejazdu cyklu
Optimization of Complex Powertrain Systems for
Silesia Bus
Fuel Economy and Emissions Proceedings of the
1999 IEEE International Conference on Control
Applications Kohala Coast-Island of Hawai, 1999.
[3]. Szumanowski A.: Hybrid electric vehicle drives
design. Edition based on urban buses Wydawnictwo
ITE, Warszawa-Radom 2006.
[4]. Szumanowski A., Chang Yuhua, Piórkowski P.:
Method of battery adjustment for hybrid drive by
modeling and simulation IEEE VPPC, Chicago
2005.
[5]. Kelly K. J., Rajagopalan A.; Benchmarking of
Rys. 21. Przebieg zmian prądu superkondensa-
OEM Hybrid Electric Vehicles at NREL National
tora podczas realizacji zadanego cyklu jazdy Renewable Energy Laboratory, Golden, Colorado
2001.
[6]. Barrade P.: Energy storage and applications
with supercapacitors ANAE, 2003.
[7]. Johansson P., Andersson B.: Comparison of
simulation programs for supercapacitor modelling.
Model creation and verification Master of Science
Thesis, Chalmers Universitz of Technology, Goth-
enburg 2008.
[8]. Tallner C., Lannetoft S.: Batteries or superca-
pacitors as energy storage in HEV s? Lund Univer-
sity, Lund 2005.
[9]. Zygmanowski M., Grzesik B.: Moduł superkon-
Rys. 22. Przebieg zmian napięcia superkonden-
densatorowy BMOD0350 jako element kondycjo-
satora podczas realizacji zadanego cyklu jazdy
nera energii Zląskie Wiadomości Elektryczne, Rok
XV I, Nr 6 2009(87).
Przedstawione powy\ej zarejestrowane przebie-
[10]. Fice M.: Zarządzanie rozpływem energii w na-
gi są wynikiem symulacji przejazdu zadanego
pędzie hybrydowym, Praca doktorska, Gliwice 2010.
profilu prędkości przez autobus z napędem hy-
brydowym [10] dla szczególnego przypadku
[ Pobierz całość w formacie PDF ]